Al 2015 els 193
països de l’ONU van aprovar els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible
(ODS) per ser assolits al 2030.
Explicar aquests ODS a l’alumnat de primària de vegades és complicat, sobretot perquè hi ha moltes temàtiques a tocar i poc temps fer fer-ho. Buscant
recursos per tal de preparar exposicions més dinàmiques i atractives he trobat
el programa “Objectiu 2030”. Va començar aquest dilluns 18 de maig i acabarà el
12 de juny. És un programa del Departament d’Educació, produït amb la
col·laboració de TV3. Està estructurat en 17 capítols, un per objectiu, que tenen una durada
d’uns 10 minuts cadascú, i són co-presentats per dos mestres de
primària, la Rita Morros i en Joan Cirera, per intentar fer-ho més atractiu i
sobretot amb un llenguatge adequat.
Cada capítol comença amb una presentació de què són els ODS i la
introducció del que serà el protagonista
d’aquell capítol. Per donar a conèixer de primera mà les problemàtiques
existents, inclou una entrevista a un/a representant d’una organització
especialitzada en l’ODS, es fa un resum dels punts clau i es proposen temes de
debat perquè l’alumnat pugui dir la seva des de casa. Però el que a mi em va cridar més l’atenció, és que cada capítol planteja
el repte del dia, un treball adequat a les competències bàsiques que ha
d’assolir l’alumnat de primària, que es pot enviar per correu electrònic i que
es publicarà a la web del Departament d’Educació.
Us explico les propostes d’aquests tres dies per veure si us pica la
curiositat i voleu participar-hi.
1.- ODS: Fi de la pobresa
Partim de la idea de plantejar-nos com seria si reduíssim la població
mundial a 100 habitants, mantenint les condicions i proporcions actuals. A partir de la informació que es dona a la web del projecte La Terra en Miniatura, es proposa fer un mural on es mostrin els
diferents indicadors de forma gràfica, amb imatges o dibuixos que facin la
informació atractiva i fàcil d’entendre. També faciliten una pàgina web d’on es poden treure idees molt originals per fer-ho.
2.- ODS: Fam zero
En aquesta ocasió el repte és fer un vídeo explicant les diferències
alimentàries que hi ha al món. Per fer això es suggereix comparar dues
fotografies fetes per Peter Menzel. Aquest fotoperiodista nord-americà va
decidir viatjar pel món i fotografiar 30 famílies, de 24 països diferents, al
costat dels aliments que menjaven durant una setmana i d’aquí va sortir el
llibre Hungry Planet. A partir d’aquesta experiència va decidir publicar
un segon llibre, Around the World in 80 Diets, on va fotografiar
80 persones al costat dels aliments que menjaven durant un sol dia.
3.- ODS: Salut i benestar
Per aquest objectiu es plantegen dos reptes a partir d’un gràfic on es
mostra l’esperança de vida en néixer en diferents països. El primer que cal fer és agafar els 5 països amb l’esperança més alta i els 5 que tinguin l’esperança
més baixa, i raonar per què hi ha aquestes diferències fent un llistat amb les
diferents opcions. En el segon repte es planteja escriure una carta a un
alumne/a de Sudan del Sud, explicant com funciona el nostre sistema sanitari i quines característiques té: atenció primària, hospitals, receptes, finançament, etc.
Què us sembla? Avui els ODS que s’explicarà és l’Educació de qualitat, us
animeu?